close

那麼七月份已經過去了,然而我和 太太此刻在香港。為了工作的事情,她已經連續兩周像無頭蒼蠅一樣亂轉了,為了防止她因此而快要瘋掉,我決定與她結伴一起。

來到香港與其一個人無聊的坐著轉拇指,我寧願儘量花時間拜訪攝影代理和編輯,或拍些肖像作品,當然,我還要與住在這個瘋狂的城市裏的朋友們敘敘舊。

這次來到香港,Airbnb 再次為我們提供了非常棒的公寓,這一次恰好住在半山腰,旁邊有自動扶梯。如果你還沒有去過香港,我告訴你有一個地方叫半山自動扶梯,聽說是世界上最長的自動扶梯。實際上它是一系列的自動扶梯,從皇后大道、中心區到幹德道,並一路帶你至半山。準確地說,它覆蓋的就是世界上最長的自動扶梯(我敢打賭,它的某個地方可能正在喘氣呢)

從公寓向外展望的風景是令人神往的,儘管相隔幾分鐘窗外風景瞬息萬變,怎麼看都不厭煩。正如你們看到的,我也拍出了許多不同景色的照片。香港天氣條件和光線條件多變,一天幾乎都不會重複第二遍。

                      富士X-E2拍攝, 使用內建全景功能 

Created using my Fujifilm X-E2 and it's in-built Pano feature

Well July has been and gone, but while it was here Mrs. L and I were in Hong Kong. She was there for two weeks running around like a headless chicken with work, so to try and keep her from going completely mad I tagged along too.

Not being one for sitting around and twiddling my thumbs, I made the most of the time I had while I was there, setting up meetings with Agents and Editors, making a portrait and of course catching up with all my friends in this crazy city.

AirBNB provided us once again with a great apartment, this time smack bang in the middle of Mid-Levels, just off the escalator. If you haven't been to Hong Kong, there is a thing called the Mid-Levels Escalator, which claims to be the longest escalator in the world. In reality it is a series of escalators that take you all the way up from Queens Road, Central to Conduit Road, Mid-Levels. To be accurate (I bet there are some out there huffing), it is the longest series of covered escalators in the world.

The view from the apartment we stayed in was simply breathtaking, I just would never get bored of it, making plenty of photographs as you can see. Even though some were made only minutes apart they are all different. Well, the weather and light conditions are never the same twice are they... 

我想就我的富士X-E2和尼康D800e的拍攝效果作一下比較,上面的照片是用富士X-E2拍攝的是尼康D800e,兩張照片相隔不過3分鐘,你更喜歡哪一張呢?

I wanted to make a comparison between my little Fujifilm X-E2 and my Nikon D800e, the above image is from the Fuji and the below from the Nikon. They were made about 3 minutes apart from each other, which do you prefer?

                  尼康D800e14-24mm f/2.8G廣角鏡頭拍攝 

Shot on my Nikon D800e using a 14-24mm 2.8 Nikon ultrawide.

    當我在香港的時候,我與我的朋友以及同事見面,更開心的是有的既是我的朋友也是我的同事。我還是趕在一次晚上的會面中,與一個朋友在喝東西的時候,被告知有一本雜誌正在尋找能夠體現香港居住人口非常密集的、讓人看了甚至會患上幽閉恐怖症的鏡頭。雜誌提供了著名的範例是:站在四周都是城牆的地面抬頭向上拍攝的鏡頭。但是有城牆的城市早已不復存在,但是如果你夠勇敢、冒險走進街後面的小巷子,站在高聳的公寓包圍之中也可以很輕易拍攝到這種鏡頭。雜誌的鏡頭要求拍的不是香港平常的建築,但很遺憾的是,我拍攝了整整一個星期沒有拍到我想要的天際線。當然,這樣完美的鏡頭我有,但是在我臺灣的硬碟而且的兩照片也並不很符合要求,但是這也沒什麼上周還是陽光燦爛,下一周卻迎來了大暴雨,但我拍到鏡頭了在氣象轉變之際的10分鐘之內,幸運地,拍了這兩個鏡頭。如果你認為攝影工作都華麗麗的,那你就錯了。你可以試試和我一樣,當時我正要享用午餐,我卻站在一棟公寓背後的一個大水坑穿著一雙人字施,地上滿眼都是說不出的垃圾殘渣。雖然這照片還是暫時還沒有使用但是我很喜歡們,所以我想這是值得的,對嗎?

While in HK I always take the opportunity to meet up with friends and clients, some of which I am happy to say are both. It was during an evening catching up and having a drink that I was told a magazine was looking for a shot of HK that made you feel how densely populated it is, and give a feeling of claustrophobia. There is a famous shot looking up from the ground in the old walled city which was offered as an example. The walled city is long gone but it's still fairly easy, if you are brave enough to venture into the little back alleys between the towering, stretching apartment buildings to find shots that give this feeling. The brief called for shots without the usual HK buildings in, so sadly the skylines I had been shooting all week were not what was wanted. I had the perfect shot of course, but it was on my hard drive back in Taiwan (bugger) and the two shots below didn't quite meet the brief either, not to worry. Sadly after a week of glorious sunshine, the weather had decided to throw down torrential rain for the second week, and boy did it. I was lucky to grab these two images in a 10 minute break in the weather. If you think photography is glamorous, try standing in a big puddle, at the backside of an apartment block, with unspeakable human detritus all around you in flamin' flipflops, I was on the verge of bringing up my lunch. Still even though the shots weren't used, I really like them, so I guess it was worth it, right?

走進了惡劣的、骯髒的、發臭的小巷才拍到的  

Braving the nasty, filthy, stinking and flooded alley to get this

很慶倖拍攝這一張的地方不是那麼髒、亂、差,就在自動扶梯旁邊我搭了三角架 

Thankfully a less unpleasant place to pitch my tripod, right by the mid-levels escalator for this one.

我從皇后大道坐自動扶梯上山時向下拍的,比較典型的一個視圖 

A fairly typical view from the Mid-Levels Escalator as I head up from Queens Road, Central.

上面的幾個鏡頭是我嘗試拍攝的街景。我可能好久沒拍街景了,所以接下來我會多拍一些特別的鏡頭。下麵我們繼續看看城市風光圖片

The above shot was a kind of taste of street life. I feel I have been neglecting my street photography a little so will try and bring you a street photography special soon. Back to the Cityscapes...... 

香港是世界上最立體的城市,所以香港的城市風景圖最好就是展現建築群的垂直方向

Hong Kong is the most vertical city in the world, so it makes sense to throw a portrait orientated shot of it in.

這是我喜歡的鏡頭之一:太陽下山之際點亮的萬家燈火。這樣的照片一般都會蠻受歡迎的

Just waiting for that moment for the sun to set and the city light up, this was always going to be a winner.

   

按照我往常特殊睡眠習慣,我剛好看到我的朋友在Facebook發佈了一條的更新,是關於Nick Knight Mastered 課程追溯到上個世紀90年代,從我剛剛開始漫長的攝影生涯之前,我就已經深深被Nick Knight的作品折服。Nick Knight這盞明燈一直是我最大的靈感,所以自然而然地現在我又回到最開始令我著迷的這個遊戲中,借此機會想學到更多。

我猜大概才淩晨3-4點,我已經醒了,看著這條Facebook鏈接的內容,我想,為什麼不報名試試呢,人生沒有鬆散的時候。於是,我就填了這份申請表,腦海裏一直在想:“天啊,我肯定是選不上的。”

我感覺自己完全興奮的飄起來了,我居然真的被選上了,而既然被選上了我就要好好參加,我現在的心情又興奮又緊張。這是一個很好的機會,一起被選中的夥伴們也正在慢慢聚集起來,勢頭很猛呢。課程正式開始的日期在九月底,而目前我們每天都會得到關於我們將為誰工作或者與誰一起合作的消息;還有人著手帶我們啟動專案的準備工作,指導我們不斷進步以及指導我們如何成為更加專注的攝影師。參與這個專案的不僅有我們的導師Nick10家雜誌和Lula主編,現在還有人民之聲的加入,感覺每天都會有新成員加入的通告。 

 能成為這個專案的一員真是太令人興奮了,我相信未來4個月我的工作將充滿具大的挑戰,我會儘量更新部落格,讓你們知道我發生了什麼,同時一起見證我的進步。請祝我好運吧...哈哈。

I guess it was somewhere between 3 and 4 in the morning, I had woken up, seen the facebook link and decided why not, nothing to loose. I filled out the application all the time thinking; "hell I'll never get selected for this course." 

Blow me down with a feather, I only went and did get selected, and now I am on it and both excited and nervous in almost equal measure. It is a great opportunity, the energy from my course mates is wonderful and the build up to it all starting is gathering momentum. The actual start date is at the end of September, at the moment we are getting daily news about who we will be working for/with, setting the projects, mentoring our progressing and guiding our paths to become more focused photographers. We not only have Nick (which is fantastic on it's own), but also 10 and Oyster magazines, the Editor in Chief of Lula and now Vox Populi are also lined up for us to submit our work to and learn from, it seems a new announcement of who is joining occurs daily.

It is all amazing to be part of, I am sure it will be a challenging 4 months of hard work, I will try and keep my blog up to speed with what is going on and how I am progressing, wish me luck, and enough energy...haha. 

這張照是讓我在攝影行業奮鬥至今的理由之一,Nick Knight製作

This photograph made by Nick Knight is one of the reasons I strive with my work.

(圖片文字:你的攝影生涯將會不一樣)

今天就寫到這裏了,我呆會兒還要去健身房(香港就是這樣了:啤酒加漢堡)。而且要應對未來幾個月的挑戰我也需要通過鍛煉來保持良好的狀態和體。另外,我們會有朋友從英國和美國過來臺灣旅遊,祈禱我能抽出點時間與他們見一面,聊聊工作吧。我相信我會找到機會的,因為我真的很想見見他們,帶他們感受一下我們居住的這個島國的風光,甚至我想拍些照片,你們以後來到這裏也會看到的。

每到文章結尾,我都想對你們說聲感謝,感謝你們能看到這裏,請幫忙分享我的文章,留下你的感想或者疑問。

如果你需要一個攝影師,請隨時聯繫我,我很希望世界各地的你與我聯繫,我很樂意與你們一起聊聊任何工作的事情。你們可以通過網站聯繫我:www.duncanlongden.photography/

 I'll leave at this, I have to go to the gym, it is taking some effort to address the beer and burger fest' that was Hong Kong. I need to be in shape and fighting fit to perform at my best over the coming months. We have friends coming from Austria and the UK, they will be getting a tour of Taiwan, fingers crossed I will be able to see them as well as work, I am sure I will manage one way or another as am really looking forward to seeing them and showing them the wonderful country we get to live in, I expect I may even make some photographs you lovely peeps will see on here in the future.

As ever, thank you for taking the time to look at my work, please go ahead and share it, leave a comment or ask any questions you may have.

Should you need a photographer, feel free to get in touch anytime, I am always happy to hear from people around the world regarding any work they would like to talk about. You can reach me here or through my website: www.duncanlongden.photography

arrow
arrow
    全站熱搜

    DuncanLongden 發表在 痞客邦 留言(2) 人氣()